Coachernas andra utbildningshelg 17-19 september


4 månader senare var det dags igen, för andra utbildningshelgen som ägde rum 17-19 september på Lidingö folkhögskola. Jag hade börjat jobba med Salaams vänner vid denna tid som projektsekreterare och det var första gången jag fick träffa coacherna. Denna helgen hade vi Sudanfokus med Monday Moses från Sudan på besök. Moses jobbar med ickevåld och fred med organisationen SONAD i Sudan. Moses och Martin Smedjeback, som är fredsaktivist, höll i workshops under denna helgen. Helgen speglade goda exempel på tidigare lyckade samarbetsprojekt. Helgens tema var ickevåld och religionsdialog.
Förutom Moses och Martin höll även Margareta Ingelstam, vinnare av år 2008 Martin Luther King-pris, en föreläsning. Under lördagen hade vi premiär för en film jag var programledare för, om kriget i Bosnien. Filmen heter "Utan min son har jag ingenting" och speglar Bosniens fristad Srebrenica - där flest människor blev mördade under så kort tid.
Under temat religionsdialog valde vi att ha med coachen Yasin och hans vän, de berättade om deras "Interreligioösa resa till Etiopien" - där kristna, muslimer och judar åkte tillsammans.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0